Veelgestelde vragen
Als u een auditieve beperking of een spraakbeperking heeft, kunt u de huisartsenspoedpost bellen via KPN Teletolk* (www.kpn.com/teletolk). Dit is een tekst- en beeldbemiddelingsdienst waardoor doven, slechthorenden, mensen met een spraakbeperking en horenden met elkaar bellen. Wanneer u niet (meer) in staat bent om gebruik te maken van reguliere telefonie, kunt u gebruik maken van deze bemiddelingsdienst.
Hoe werkt het?
U heeft als gebruiker speciale software nodig om via KPN Teletolk te bellen, zogeheten Total Conversation software**. U kunt downloaden op uw computer, tablet en/of smartphone via een van de aanbieders van deze software. Na installatie kunt u naar ieder gewenst telefoonnummer bellen (met uitzondering van 0906- en 0909-nummers). Per gesprek kiest u voor tekstbemiddeling of beeldbemiddeling.Tekstbemiddeling
Tekstbemiddeling houdt in dat u typt wat u wilt zeggen. De medewerker van KPN Teletolk leest dit voor aan de horende persoon. De horende persoon heeft geen speciale telefoon of software nodig en kan gewoon terugpraten.Beeldbemiddeling
Kiest u voor beeldbemiddeling dan gebeurt er hetzelfde, maar dan met gebaren. Een geregistreerde tolk gebarentaal zorgt voor het omzetten van de gesproken taal naar gebarentaal en andersom.
Bij beide mogelijkheden kunt u ervoor kiezen om zelf te spreken in plaats van te typen. Wilt u meer informatie over KPN Teletolk, bekijk dan de informatieflyer en het filmpje waar een goede impressie wordt gegeven.*) KPN Teletolk is ontwikkeld in 2013 in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken na een wijziging in de Telecomwet.
**) Aanbieder Signcall geeft aan dat hun software voor mensen met een auditieve beperking wordt vergoed door alle zorgverzekeraars in Nederland. De software komt niet ten laste van het eigen risico van de verzekerde. Voor informatie over vergoeding van andere software kunt u het beste contact opnemen met de betreffende aanbieders én met uw zorgverzekeraar.
Om de ernst en urgentie van uw hulpvraag te beoordelen, moet er eerst telefonisch contact opgenomen worden. De triage-assistent stelt u een aantal vragen over uw medische klachten waarmee zij kan vaststellen hoe snel u welke hulp nodig heeft. In veel gevallen kan er met een advies worden volstaan waardoor u niet naar de huisartsenspoedpost hoeft te komen.
Bovendien kan de triage-assistent op deze manier indien nodig een afspraak met de dienstdoende huisarts of een visite inplannen. Hierdoor worden tevens zoveel mogelijk lange wachttijden voor de patiënt voorkomen.
Er zijn twee soorten vragen die worden gesteld; uw persoons gegevens ( naam, geboortedatum, adres, woonplaats en huisarts) en over uw medische gegevens.
Uw persoons gegevens zijn bedoeld voor onze administratie en voor de dienstdoende huisarts in het geval er een visite bij u moet worden afgelegd of om u eventueel terug te kunnen bellen.
De vragen over uw medische gegevens helpen de triage-assistent om de ernst en de urgentie van uw situatie in te schatten. Als na enkele vragen duidelijk sprake is van een levensbedreigende situatie, zal zij direct voor (ambulance-) hulp zorgen. Als dit niet het geval is, kan zij inschatten hoe u het beste geholpen kunt worden. De assistente kan u een zelfzorgadvies geven, een afspraak met de dienstdoende huisarts op de huisartsenspoedpost maken of de dienstdoende huisarts bij u langs sturen.
De huisartsenspoedpost is bedoeld voor alle spoedeisende huisartsgeneeskundige vragen die niet kunnen wachten totdat de eigen huisartsenpraktijk weer open is. Wanneer u buiten kantoortijden een huisarts nodig heeft, belt u de huisartsenspoedpost.
Nee, wij vragen u om altijd eerst te bellen. Binnenlopen zonder afspraak is niet mogelijk omdat dit kan leiden tot lange wachttijden.
Ben ik meteen aan de beurt op het spreekuur?
In principe wel, omdat de afspraak al aan de telefoon wordt ingepland. Maar het is een richttijd dus het kan voorkomen dat u (even) moet wachten omdat consulten uit kunnen lopen of omdat er heel acute hulpvragen tussendoor komen.
Ja. De huisarts beschikt net als een ambulance over de mogelijkheid om met spoed naar u toe te komen. Als er met grote spoed hulp nodig is, regelt de huisartsenspoedpost direct een ambulance.
Ja. De auto van de huisartsenspoedpost is uitgerust met allerlei medische apparatuur voor het verlenen van spoedhulp. Zo nodig zal de dienstdoende huisarts assistentie vragen aan de ambulancedienst.
Ja, er is een spoed apotheek bij de huisartsenspoedpost. De triage-assistent zal u met uw recept verwijzen naar de spoed apotheek.
Ja. De eerstvolgende werkdag is uw huisarts op de hoogte van de inhoud van uw contact met de huisartsenspoedpost.
Voor vragen over uw rekening kunt u op werkdagen tussen 09.00 – 17.00 uur bellen met de financiële administratie van de huisartsenspoedpost: tel. 072 – 518 06 06.
Per 1 januari 2024 gelden onderstaande tarieven:
- triage consult € 35,00
- consult € 179,71
- visite € 269,56
De Zorg Autoriteit (het voormalige College Tarieven Gezondheidszorg) stelt de tarieven voor de gezondheidszorg in Nederland vast, dus ook voor de huisartsenspoedposten.
Uw zorgverzekeraar zal het bezoek aan de huisartsenspoedpost vergoeden. Toeristen en patiënten die niet kunnen aantonen dat zij verzekerd zijn, dienen direct op de huisartsenspoedpost te betalen. Deze patiënten kunnen de kosten declareren bij hun zorgverzekeraar.
Ja, dat kan. U kunt de kosten voor een consult contant betalen op de huisartsenspoedpost, ook pinnen behoort tot de mogelijkheden. U krijgt altijd een factuur als bewijs van betaling overhandigd.
De triage-assistent handelt onder verantwoordelijkheid van de dienstdoende huisarts. Al haar adviezen worden door de arts gecontroleerd en beoordeeld. Van iedere hulpvraag wordt een registratie voor het medisch dossier van de eigen huisarts gemaakt. Hoewel er bij een dergelijk telefonisch consult geen contact is geweest tussen patiënt en huisarts zijn er toch handelingen verricht en is een medisch advies gegeven. Hiervoor worden kosten (€ 35,-) in rekening gebracht.
Bij contact met de huisartsenspoedpost dient u uw verzekeringsgegevens op te geven. Wij declareren uw bezoek bij uw zorgverzekeraar. Wanneer de zorgverzekeraar laat weten dat de gegevens niet kloppen en wij de juiste gegevens niet kunnen achterhalen, sturen wij u persoonlijk een rekening. U kunt dan zelf de rekening doorsturen naar uw zorgverzekeraar of de nota zelf betalen. Wanneer u toch nog vragen heeft, kunt u contact opnemen met de financiële administratie van de huisartsenspoedpost : tel. 072 – 518 0606 (tussen 09.00-17.00 uur).
Aan de hoogte van de rekening kan de huisartsenspoedpost niets veranderen. Deze wordt vastgesteld door de Zorg Autoriteit (het voormalige College Tarieven Gezondheidszorg).
Normaal gesproken regelen patiënten herhalingsrecepten met de eigen huisarts. In dringende gevallen bestaat de mogelijkheid dat de dienstdoende huisarts een herhalingsrecept voorschrijft om de tijd te overbruggen totdat u bij de eigen huisarts een herhaalrecept heeft kunnen vragen.
Ja voor een groot deel van de patiënten beschikt de huisartsenspoedpost over een zogenaamde professionele samenvatting van het dossier bij uw eigen huisarts. Vraag uw eigen huisarts hiernaar.
Nee. Alleen in die situaties waarin de hulpvraag daartoe aanleiding geeft, zal de dienstdoende huisarts u bezoeken. Het niet beschikken over eigen vervoer is geen reden voor het afleggen van een visite.