Hoe werkt de huisartsenspoedpost?
Moet ik altijd eerst bellen?
Om onnodig wachten te voorkomen en voor een optimale hulpverlening is het van belang dat u altijd eerst belt, en niet zonder afspraak naar de huisartsenspoedpost komt. Houd de volgende gegevens bij de hand als u belt:
- Persoonsgegevens patiënt
- Legitimatie (Burger Service Nummer)
- Gegevens zorgverzekeraar
- Overzicht van eventuele medicatie
Wanneer u de huisartsenspoedpost belt wordt u te woord gestaan door een triagist. Dit is een zorgverlener die speciaal is opgeleid om de urgentie van uw hulpvraag te bepalen. De triagist noteert uw gegevens en gaat verder in op uw hulpvraag. Afhankelijk van uw hulpvraag:
- geeft zij u telefonisch zelfzorgadvies
- regelt zij een visite aan huis
- maakt zij een afspraak met een zorgprofessional op de spoedpost voor verder onderzoek
Als u een afspraak heeft, wordt u gevraagd in de wachtruimte plaats te nemen. De huisarts roept u op naam binnen. Het kan zijn dat het erg druk is. Dan kan het enige tijd duren voordat
u aan de beurt bent. Ook kunnen patiënten die later zijn gekomen, eerder dan u worden geholpen omdat dit medisch gezien nodig is.
De tijd, die met u afgesproken is voor het consult, is dus een richttijd. Heeft u een afspraak met de assistente dan wordt u op naam opgeroepen. Dit is een aparte patiëntenstroom, die wel in dezelfde wachtkamer zit. Het lijkt daardoor soms dat patiënten voordringen. Dit is dus niet het geval.