Bellen
Om de ernst en urgentie van uw hulpvraag te beoordelen, moet er eerst telefonisch contact opgenomen worden. De triage-assistent stelt u een aantal vragen over uw medische klachten waarmee zij kan vaststellen hoe snel u welke hulp nodig heeft. In veel gevallen kan er met een advies worden volstaan waardoor u niet naar de huisartsenpost hoeft te komen.
Bovendien kan de triage-assistent op deze manier indien nodig een afspraak met de dienstdoende huisarts of een visite inplannen. Hierdoor worden tevens zoveel mogelijk lange wachttijden voor de patiënt voorkomen.
Er zijn twee soorten vragen die worden gesteld; uw persoons gegevens ( naam, geboortedatum, adres, woonplaats en huisarts) en over uw medische gegevens.
Uw persoons gegevens zijn bedoeld voor onze administratie en voor de dienstdoende huisarts in het geval er een visite bij u moet worden afgelegd of om u eventueel terug te kunnen bellen.
De vragen over uw medische gegevens helpen de triage-assistent om de ernst en de urgentie van uw situatie in te schatten. Als na enkele vragen duidelijk sprake is van een levensbedreigende situatie, zal zij direct voor (ambulance-) hulp zorgen. Als dit niet het geval is, kan zij inschatten hoe u het beste geholpen kunt worden. De assistente kan u een zelfzorgadvies geven, een afspraak met de dienstdoende huisarts op de huisartsenpost maken of de dienstdoende huisarts bij u langs sturen.
De huisartsenpost is bedoeld voor alle spoedeisende huisartsgeneeskundige vragen die niet kunnen wachten totdat de eigen huisartsenpraktijk weer open is. Wanneer u buiten kantoortijden een huisarts nodig heeft, belt u de huisartsenpost.
Afspraken/wachttijden
Nee, wij vragen u om altijd eerst te bellen. Binnenlopen zonder afspraak is helaas niet mogelijk omdat dit kan leiden tot lange wachttijden.
Ben ik meteen aan de beurt op het spreekuur?
In principe wel, omdat de afspraak al aan de telefoon wordt ingepland. Maar het is een richttijd dus het kan voorkomen dat u (even) moet wachten omdat consulten uit kunnen lopen of omdat er heel acute hulpvragen tussendoor komen.
Spoedvervoer
Ja. De huisarts beschikt net als een ambulance over de mogelijkheid om met spoed naar u toe te komen. Als er met grote spoed hulp nodig is, regelt de huisartsenpost direct een ambulance.
Ja. De auto van de huisartsenpost is uitgerust met allerlei medische apparatuur voor het verlenen van spoedhulp. Zo nodig zal de dienstdoende huisarts assistentie vragen aan de ambulancedienst.
Algemeen
Ja, er is een spoed apotheek bij de huisartsenpost. De triage-assistent zal u met uw recept verwijzen naar de spoed apotheek.
Ja. De eerstvolgende werkdag is uw huisarts op de hoogte van de inhoud van uw contact met de huisartsenpost.
Voor vragen over uw rekening kunt u op werkdagen tussen 09.00 – 17.00 uur bellen met de financiële administratie van de huisartsenpost: tel. 072 – 518 06 06.
Kosten
De Zorg Autoriteit (het voormalige College Tarieven Gezondheidszorg) stelt de tarieven voor de gezondheidszorg in Nederland vast, dus ook voor de huisartsenposten.
Uw zorgverzekeraar zal het bezoek aan de huisartsenpost vergoeden. Toeristen en patiënten die niet kunnen aantonen dat zij verzekerd zijn, dienen direct op de huisartsenpost te betalen. Deze patiënten kunnen de kosten declareren bij hun zorgverzekeraar.
Per 1 februari 2023 gelden onderstaande tarieven:
- triage consult € 35,00
- consult € 163,28
- visite € 244,92
Ja, dat kan. U kunt de kosten voor een consult contant betalen op de huisartsenpost, ook pinnen behoort tot de mogelijkheden. U krijgt altijd een factuur als bewijs van betaling overhandigd.
De triage-assistent handelt onder verantwoordelijkheid van de dienstdoende huisarts. Al haar adviezen worden door de arts gecontroleerd en beoordeeld. Van iedere hulpvraag wordt een registratie voor het medisch dossier van de eigen huisarts gemaakt. Hoewel er bij een dergelijk telefonisch consult geen contact is geweest tussen patiënt en huisarts zijn er toch handelingen verricht en is een medisch advies gegeven. Hiervoor worden kosten (€ 35,-) in rekening gebracht.
Bij contact met de huisartsenpost dient u uw verzekeringsgegevens op te geven. Wij declareren uw bezoek bij uw zorgverzekeraar. Wanneer de zorgverzekeraar laat weten dat de gegevens niet kloppen en wij de juiste gegevens niet kunnen achterhalen, sturen wij u persoonlijk een rekening. U kunt dan zelf de rekening doorsturen naar uw zorgverzekeraar of de nota zelf betalen. Wanneer u toch nog vragen heeft, kunt u contact opnemen met de financiële administratie van de huisartsenpost : tel. 072 – 518 0606 (tussen 09.00-17.00 uur).
Aan de hoogte van de rekening kan de huisartsenpost niets veranderen. Deze wordt vastgesteld door de Zorg Autoriteit (het voormalige College Tarieven Gezondheidszorg).
Medicijnen
Normaal gesproken regelen patiënten herhalingsrecepten met de eigen huisarts. In dringende gevallen bestaat de mogelijkheid dat de dienstdoende huisarts een herhalingsrecept voorschrijft om de tijd te overbruggen totdat u bij de eigen huisarts een herhaalrecept heeft kunnen vragen.
Medische gegevens
Ja voor een groot deel van de patiënten beschikt de huisartsenpost over een zogenaamde professionele samenvatting van het dossier bij uw eigen huisarts. Vraag uw eigen huisarts hiernaar.
Vervoer
Nee. Alleen in die situaties waarin de hulpvraag daartoe aanleiding geeft, zal de dienstdoende huisarts u bezoeken. Het niet beschikken over eigen vervoer is geen reden voor het afleggen van een visite